400 elever demonstrerede foran Christiansborg

Det er nok ikke den slags demonstrationer, de er mest vant til foran Christiansborg, da 400 elever fra Kildebjergskolen tog turen fra Vestsjælland til Christiansborg.
30.11.2023

De 400 elever, som troppede op foran magtens højborg, lavede nemlig en fredelig demonstration for at takke politikerne for at forlænge det frihedsforsøg, som Holbæk Kommunes skoler har været en del af siden 2021.

Turen var helt særlig for skolen, og vil blive husket længe.

Eleverne havde selv anmeldt demonstrationen, der var taler af elevrådet, og de havde gode snakke med undervisningsminister Mattias Tesfaye og folketingsmedlemmerne Helena Artmann Andresen, Anni Matthiesen og Karina Adsbøl om frihedens muligheder.

Kildebjergskolen har brugt frihedsforsøget meget aktivt og har blandt andet lavet juniortrænere, hvor elever hjælper lokale idrætsklubber, de har lavet forskudt skolestart, så alle får den bedste skolestart, og de har givet de ældste elever mulighed for at starte skoledagen senere, så teenagerne får de bedste muligheder for at møde udhvilede.

Efter den positive demonstration tog hele skolen en tur til Tivoli, hvor elever og lærere hyggede sig efter et veludført stykke demokratisk arbejde.

Holbæk og Esbjerg Kommuner har siden 2021 haft ekstra frihedsgrader på skoleområdet. Andre kommuner har fået frihed på andre velfærdsområder. I Holbæk Kommune kalder vi frihedsforsøget Børnenes Skole.

Sidst opdateret

30.11.2023